Koukleum? Tips om écht af te rekenen met de kou!

Koukleum? Tips om écht af te rekenen met de kou!

We gaan weer richting december en de temperaturen dalen. Voor de koukleumen onder ons niet echt iets om naar uit te kijken. Lukt het je met twee paar sokken nog steeds niet om warme voeten te krijgen? Veranderen je vingers in ijspegels zodra je de deur uitstapt? Dan is het de hoogste tijd om jezelf van binnenuit te gaan verwarmen.

Stook je spijsverteringsvuurtje op!

De Chinese Geneeswijze ziet je Maag en je Milt als een interne keuken: de Maag is een koekenpan en de Milt het vuurtje dat eronder brandt. Samen moeten zij alles wat je eet verteren en er de voedingsstoffen uithalen. Ook zorgt de Milt voor energie en warmte in je lichaam. Hoeveel energie er is om je lijf warm te houden ligt dus aan de inhoud van de koekenpan (Maag) en het vuurtje (Milt) dat je eronder stookt.

Chinees gezien zijn er twee vormen van warmte als het om voeding gaat. Warmte qua temperatuur enenergetische warmte. Van beide wil je optimaal gebruik maken in de koude winter!

Keep the fire burning – Eet warm!

Warmte qua temperatuur spreekt voor zich. Voeding warm uit een pannetje houdt je beter warm dan voeding en drankjes die die direct uit de koelkast komen. Een makkelijke eerste stap hierin is door te kiezen voor een warm ontbijt. Denk aan havermout, pannenkoekjes, het opwarmen van restjes van de vorige dag, een omeletje met groenten of een verwarmende groentesoep.

Zelf merk ik dat het warme ontbijten voor een enorm behaaglijk gevoel in je buik zorgt.Je merkt het verschil al wanneer je ’s ochtends op de fiets stapt; je lichaam voelt een stuk warmer aan dan wanneer je niet of koud ontbeten hebt. Vaak merk je al na een paar weken verschil! Mocht je inspiratie nodig hebben voor een lekker warm ontbijt, dan kan ik het boek “Ontbijt je Fit” van Jutta Koehler enorm aanraden. Het boek staat vol ontbijt-inspiratie voor elk seizoen.

Hot stuff – Energetische warmte

Energetische warmte heeft misschien wat meer toelichting nodig. Waar we ons namelijk niet altijd van bewust zijn is dat elk voedingsmiddel iets met je lichaam doet, het koelt het lijf af of warmt het op.

Een voorbeeld van een product dat energetisch heel koud is en je dus zeker geen warmte zal geven in de wintermaanden is yoghurt. Voor velen een geliefd ontbijtproduct, maar vanuit de Chinese Geneeswijze een product dat je verteringsvuur in één klap dooft. Yoghurt is zo koud dat het de warmte uit je huid kan trekken wanneer je verbrand bent door de zon. Hetzelfde geldt voor komkommer! Een derde voorbeeld is munt. In warme woestijngebieden wordt muntthee gedronken, het kruid geeft namelijk verkoeling aan je hele systeem.

Rauwkost en (exotisch) fruit zijn ook voedingsmiddelen die energetisch koud zijn. Ook moet je spijsverteringsvuurtje heel erg hard werken om rauwe dingen te verwerken. Zo blijft er geen energie meer over om jou warm te houden.

Wat schaft de pot dan?

Je doet er dus goed aan om deze verkoelende dingen wat minder op het menu te zetten en te kiezen voor energetisch verwarmende voeding. Voorbeelden daarvan zijn:

Groenten: lente-ui, prei, ui, pompoen, venkel en spruitjes, heerlijk uit de oven

Vlees: kip en lamsvlees, lekker als soep of stoofje

Melkproducten: geitenkaas, schapenkaas, Parmezaanse kaas

Vis: Garnaal, kabeljauw, forel, makreel, zalm

Kruiden: o.a. rozemarijn, tijm, basilicum, dille, bieslook, laurier

Hieronder vind je alle informatie nog eens overzichtelijk terug in een infographic die je kunt downloaden en eventueel op je koelkast kunt plakken als geheugensteuntje.

Veel warmte toegewenst!

Winter Voedingswijzer Acupunctuur De Bron

Foto @ Martin Reisch for Unsplash

Sluit Menu
× Heb je vragen?